اخبار > وبینار بررسی افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) برگزار گردید


  چاپ        ارسال به دوست

وبینار بررسی افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) برگزار گردید

وبینار بررسی افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) برگزار گردید

 

روز سه شنبه مورخ 13/3/99 به مناسبت سی و یکمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) با مشارکت رایزنی فرهنگی سفارت ج..ایران در آنکارا و وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران در استانبول و با حضور جناب آقای فرازمند سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و تعدادی از اساتید و علمای ترکیه همایش " بررسی اندیشه های امام خمینی" بصورت ویدئو کنفرانس و به شکل زنده برگزار گردید.

در ابتدای برنامه آقای صدقی زاده رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در آنکارا ضمن پر برکت خواندن زندگی حضرت امام خمینی(ره) گفت: زندگی اغلب انسانها با تولد آغاز می شود و با کمترین تاثیرگذاری در جامعه با مرگ به پایان می رسد. حیات دسته ای دیگر از انسانها دارای برکت بوده و در طول زندگی خدماتی را به همنوعان و جامعه ارائه می نمایند ولی تاثیر خدمات ایشان تا زمان مرگ ایشان می باشد. زندگی تعداد معدودی از انسانها دارای برکت بیشتری می باشد و تاثیر خدمات ایشان تا سالها بعد از مرگشان نیز ادامه دارد و جامعه بشری از خدمات ایشان بهره مند می شود و تعداد انگشت شمار و نادر از انسانها هستند که از زندگی پر برکتی برخوردار می باشند و در طول زندگی موجب تحول عظیم و گسترده در جهان هستند و در تغییر سرنوشت بشریت موثر می باشند. وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی از نادر انسانهایی بودند که حرکتی سرنوشت ساز را آغاز کردند که تشعشعات این حرکت تاریخ ساز در کوتاه مدت تمام جهان را تحت تاثیر قرارداد و این از برکت وجود و زندگی آن حضرت می باشد.

 در ادامه برنامه آقای فرازمند سفیر ج.ا.ایران در ترکیه ضمن پاسداشت یاد و خاطره امام راحل ، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با اشاره به نقش امام راحل در نهضت اسلامی معاصر به ذکر ویژگیهای گفتمان امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: در منظومه فکری امام خمینی، مفهوم« اسلام ناب محمدی» را شاید بتوان مفهوم مرکزی خواند که امام آن را در برابر و در تضاد با نوع دیگری از اسلام که آن را « اسلام آمریکایی » می خواند، قرار می دهد. از دیدگاه امام، اسلام آمریکایی، اسلام مقدس نماهای متحجر، اسلام وهابیت، اسلام روحانیون درباری، اسلام التقاط، اسلام سرمایه داران و مرفهین بی درد، اسلام اشرافیت، اسلام سلطنت، اسلام سازش و فرومایگی  و اسلام تمکین نموده در مقابل حاکمیت سرمایه است. در اندیشه اسلام ناب بر عناصری چون جامعیت دین، برتری اسلام بر لیبرالیسم و مارکسیسم ، اهمیت اجتهاد پویا و رد جمود و تحجر، تفکیک ناپذیری دین از سیاست، حفظ عزت و کرامت مسلمین، دفاع از عدالت و آزادی، دفاع از مظلومین و مستضعفین جهان، مبارزه با طاغوت و استبداد و مبارزه با استکبار و صهیونیسم جهانی تاکید می شود.

  وی افزود: یک عنصر کلیدی دیگر در گفتمان سیاسی امام، «اصل عزت مسلمین» است و شاید یکی از رساترین تعبیرها در وصف امام خمینی آن باشد که او را « پیام آور عزت مسلمین » بخوانیم. ایشان در پایان استراتژی استکبار ستیزی و مبارزه با صهیونیسم جهانی را یکی دیگر از عناصر کلیدی گفتمان سیاسی امام خمینی خواند.

در ادامه برنامه آقای مقتدری وابسته فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران در استانبول ضمن پاسداشت یاد حضرت امام (ره) ، به تاثیر اندیشه های امام خمینی در احیای حرکتهای اسلامی و ضد امپریالیستی در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: نهضتی که امام خمینی در ایران آغاز نمودند ، محدود به مرزهای ایران نمانده و جان تازه ای در کالبد آزادیخواهان و جریانهای عدالت طلب در سراسر جهان دمید.

سپس جناب آقای حسن قناعتلی پژوهشگر و نویسنده موضوعات دینی در خصوص نقش امام خمینی در مرجعیت شیعه به ایراد سخمرانی پرداخت. وی گفت: حضرت امام قبل از آغاز نهضت انقلاب اسلامی بعنوان یک عالم دینی در خصوص مرجعیت انقلابی به پا کردند. مرجعیت نهادی است که توسط حضرت مهدی (عج) بنا نهاده شده است. آن حضرت مراجع را واسطه بین خویش و مردم قرار داده اند تا راهنمای جامعه باشند. لذا در فرهنگ تشیع مراجع همواره مورد احترام بوده اند و مردم احترام به ایشان را احترام به امام زمان می دانند. ایشان یکی از وظایف در نظر گرفته شده برای نهاد مرجعیت را رشد و ارتقاء سطح آگاهی مردم برای عدالت خواهی و برپایی عدل در جامعه خواند و با اشاره به آیات قرآن کریم در این زمینه گفت: حضرت امام خمینی(ره) از آن دسته از مراجع بودند که به این جنبه از مرجعیت توجه جدی داشتند و توانستند با ارتقاء سطح آگاهی مردم چنین نهضتی را آغاز و به نتیجه برسانند. وی در پایان تدبیر امام راحل برای ارتقاء سطح جامعه از طریق راه اندازی نهاد بسیج در ایران و آماده کردن جامعه برای عدالت خواهی و ایجاد زمینه برای ظهور امام زمان را مهمترین اقدام امام خمینی در زمینه مرجعیت خواند و تشکیل نهاد های مشابه از جمله حزب الله در لبنان و حشد الشعبی در عراق را در راستای ارتقاء عدالت خواهی در جامعه مهم تلقی کردند.  

  در ادامه برنامه آقای قدیر آکاراس رئیس انجمن علمای اهل بیت ترکیه و مدیر موسسه فرهنگی کوثر استانبول به ایراد سخنرانی با موضوع " وحدت اسلامی از نگاه امام خمینی" پرداخت و گفت: امام حمینی در اواخر قرن بیستم حرکتی را آغاز کرد که از این پس نیز در حیات بشر موثر خواهد بود. وی افزود: با بررسی قرون اخیر ملاحظه می شود که در نتیجه سیاستهای استعمارگران ، شاهد عدم اعتماد و اطمینان به خود در کشورهای اسلامی هستیم. حرکتهای آزادیخواه در تاریخ معاصر بیشتر رنگ و بوی سوسیالیستی و مارکسیستی داشته و اقدامات افراد نادری مانند جمال الدین اسدآبادی ، محمد عبده و محمت عاکف ارسوی برای بیداری جوامع اسلامی محدود به منطقه ای خاص شده و نتوانستند در جامعه بین الملل موثر واقع شوند. جرقه های حرکت امام خمینی  در مقابله با سیاستهای استعماری از سالهای 1960 میلادی زده شد. آن حضرت با تکیه بر اسلام و قرآن قیام خود را آغاز کردند. ابتدا امام راحل موفق به ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم ایران شدند و بدون بکار گرفتن سلاح و صرفا با زبان منطق و فرهنگ و رفتار انسانی و اسلامی در سال 1979 انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

وی افزود: امام خمینی آزادیخواهان جهان را مستضعیفن خطاب می کرد و در خصوص وحدت حضرت امام فقط شیعیان و اهل سنت را مد نظر نداشتند بلکه کل مستضعفان جهان را مورد خطاب قرار می دادند. ایشان امر وحدت را مبتنی بر اندیشه اسلامی می دانستند و بعلاوه تحقق وحدت را وظیفه ای انسانی تلقی می کردند. از نظر امام خمینی وحدت ریشه در عرفان دارد. همانطور که در عرفان الهی نیل به وحدت از کثرت مطرح می باشد در جوامع و تعاملات انسانی نیز وحدت از کثرت حاصل می شود. لذا امام موقعیت جغرافیایی، تفاوتهای نژادی، قومی و مذهبی را محدود کننده انسانها و مسلمانان می داند و معتقد است که مقام انسان بالاتر از این است که با این قیود محدود شود. وی در پایان گفت: امام به اسلام توجه داشت و اصل از نظر ایشان اسلام بود و بدون در نظر داشتن محدوده جغرافیایی و ویژگیهای قومی و مذهبی انسانها را به توجه به قرآن و وحدت دعوت می کرد. لذا می بینیم که حتی آزادیخواهان غیر مسلمان نیز از اندیشه های امام راحل متاثر شده اند.

در ادامه پرفسور علی گوزل یوز رئیس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و مترجم دیوان امام خمینی به زبان ترکی استانبولی به ایراد سخنرانی در خصوص شخصیت ادبی امام خمینی پرداخت. وی گفت: امام خمینی در عین حالیکه شخصیتی دینی و سیاسی محسوب می شود بعنوان یک ادیب و شاعر برجسته احساسات درونی خویش را در قالب شعر بیان داشته اند. وی افزود: همانند دیگر کشورها در ترکیه نیز شخصیت دینی و سیاسی امام خمینی شناخته شده است و به شخصیت ادبی ایشان کمتر توجه شده است. اشغار ایشان در قالب دیوان جمع آوری شده است که شامل غزل ، رباعی ، قصیده و ترجیع بند می باشد. گفته می شود که بخشی از اشعار ایشان که در دوران تبعید و در اثنای انقلاب سروده شده مفقود گردیده است. امام در اشعارش بعضا بصورت صوفی و عاشق حق و بعضا بعنوان یک فیلسوف نمایان می شود. اشعار ایشان قواعد شعر کلاسیک فارسی از جمله عروض و وزن را در بر دارد. مضامین مورد استفاده ایشان در اشعارش را در اشعار عرفای بزرگ نیز می توان یافت. ایشان مکتب ادبی عراق یعنی مکتبی که شاعرانی همچون مولانا، عطار ، حافظ و سعدی استفاده کرده اند را ترجیح داده اند. البته ایشان از ادبیات معاصر نیز استفاده کرده اند

در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسلمین یوسف توره از علمای شیعه ترکیه و رئیس بنیاد باب علی آنکارا بیانات خویش با عنوان " شخصیت عرفانی و اخلاقی امام خمینی " ایراد کرد و گفت: امام خمینی قبل اینکه انقلاب اسلامی را برپا نماید انقلاب درونی خویش را برپا نموده بود و انقلاب اسلامی ایران نتیجه شخصیت عرفانی امام راحل بود. و بدین ترتیب سخنان ایشان در جان مردم تاثیر گذاشت .

 وی افزود: امام خمینی در زمینه عرفان تحولی در جهان اسلام ایجاد کرد. در طول تاریخ شاهد هستیم که عرفا معمولا افرادی تنها و دور از اجتماع هستند و در امور اجتماعی و سیاسی  دخالت نمی کردند و به عبادات خود مشغول بوده اند. حضرت امام این روش را اشتباه خوانده و عارف بودن را مانع توجه شخص به امور اجتماعی نمی داند. بدین شکل امام خمینی عرفان را از عزلت و گوشه گیری خارج کرد. امام در حالی که رهبریت کشور را بعهده داشت ولی باز از توجه به رشد معنویت در خویش غافل نبود. وی در پایان گفت: ریشه عرفان امام در آموزه های تشیع می باشد. وی همچون حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) ضمن حضور در صحنه سیاست و امور اجتماعی جامعه ، به معنویت و خودساختگی توجه جدی داشته است.

  آقای محمد چلیک مدیر موسسه انتشاراتی احسان که از ابتدای انقلاب تا کنون آثار حضرت امام را به زبانهای ترکی و کردی ترجمه و منتشر می نماید بعنوان آخرین سخنران برنامه در خصوص تاثیر اندیشه های امام خمینی بر گروههای اسلامی ترکیه پرداخت و بطور خلاصه به ذکر محتوای برخی آثار حضرت امام که در ترکیه منتشر شده پرداخت.

 


١٨:٢٦ - 1399/03/13    /    شماره : ٧٥٢٢٧٣    /    تعداد نمایش : ١٠٥



خروج




آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 1362920 | بازدید امروز : 167 | کل بازدید : 2074155 | بازدیدکنندگان آنلاين : 1 | زمان بازدید : 1.9041 

نشانی: ترکیه، آنکارا، محله غازی عثمان پاشا، خیابان رشید غالب، شماره 77

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران

Gazi Osman Paşa Mahallesi, Reşit galip Cd. No:77, Çankaya, Ankara / Türkiye 

  irankulturevi@yahoo.com
 Tel: +90 312 448 0050